چه عنصریه که به یک کسب و کار معنی میده و زنده اش می کنه؟ راز و رمز بقا یا فنای یک کسب و کار توجه به همین عنصر حیاتیه که در این ویدئو خواهید دید.

ممکنه تا به حال در کلاس ها و کارگاه های زیادی شرکت کرده باشید که تعریف های متفاوتی از این حوزه داشته باشند، اما واقعاً حیاتی ترین بخش کسب و کار چیه؟ جوابش خیلی سخت نیست. اگر کمی دقت کنیم که کسب و کارها هدفشون از تبلیغات، برندینگ، دکورهای عجیب و غریب، خدمات و … چیه؟ شاید پاسخ اولیه فروش بیشتر باشه. خب درسته ولی فروش بیشتر به کی؟ تا زمانی که مشتری وجود نداشته باشه که دست تو جیبش کنه و به شما به عنوان فروشنده محصول یا خدمات پول بده آیا شما می تونی به فکر تغییر دکور باشی؟! قطعاً نه! پس حیاتی‌ترین بخش کسب و کار قطعاً مشتریه.

حالا اگر هدف ما جذب مشتریه و بعد از اون فروش به این مشتری ها باید روی مشتری‌مداری تمرکز ویژه داشته باشیم. وگرنه تبلیغات کنیم که چی؟ دکور بزنیم که چی؟ خدمات بدیم که چی؟

گاهی در فرآیند مشاوره ها دوستان می گن آقای سلیمانی تبلیغات با حجم بالا میخوایم انجام بدیم تا ان شاء‌الله فروشمون بیشتر بشه. من بهشون میگم اولاً نگاهتون به تبلیغات رو اصلاح کنید. تبلیغات یک ابزار از بین ابزارها و روش های زیاد برای فروش هست. یک حلقه اس از زنجیره بزرگ و به هم پیوسته که در نهایت منجر به فروش میشه. پس اولاً ذهنیت رو درست کنید. دوم اینکه تبلیغات کار خوبیه ولی باید یه سری مقدمات رو قبلش درست کرد بعد رفت سراغ تبلیغات. اومدیم شما تبلیغات انجام دادید و نتیجه هم داد و خیلی عالی استقبال شد، شما در لایه های زیرین کسب و کار امکان ارائه خدمات مطلوب به متقاضیان رو داری یا نه؟ به زبان ساده تر اگر یه بیلبورد زدی یا در صفحات اینستاگرامی تبلیغات کردی آیا امکان پاسخ به اون درخواست ها رو داری؟ آیا میدونی چه طور باید پاسخ بدی؟ آیا راه های ارتباط قوی قرار دادی؟

و سوی دیگر تبلیغات زمانیه که بازخورد مطلوب نمی گیری و باعث میشه ناامید بشی. شاید شنیده باشی تبلیغات توش ضرر نیست ولی آیا درسته؟ آره درسته ولی زمانی که شما دو شرط اساسی رو رعایت کنی اول اینکه تبلیغاتت مستمر باشه دوم اینکه تبلیغاتت به نقاط درست ارجاع بشه.

خلاصه و مفید بهت بگم هر کاری میخوای بکنی به حالت های مختلفش توجه کن. برای همه حالت هاش آمادگی داشته باش و از مشورت با دیگران کمک بگیر.