مشاور کسب و کار کیست؟!

سلام به شما همراهان عزیز سایت.

چند وقت پیش که برای یکی از دوستان عزیز، پیش نویس قرارداد ارسال کردم ایشون در پاسخ سوالاتی رو مطرح کردن که با خودم گفتم احتمالاً سوالات شمایی که مایل به استفاده از خدمات مشاور کسب و کار هستید و تا حالا این کار رو نکردید هم باشه. برای همین چون اسامی مشخص نیست، ترجیح دادم عیناً اون سوالات رو و پاسخی که من به این دوست عزیز دادم رو تقدیم شما هم بکنم.

این پاسخ دوست عزیزمون در مقابل ارسال پیش نویس قرارداد ما بود.

من این توضیح رو هم بدم که قرارداد ایشون شامل تدوین برنامه اجرایی در حوزه بازاریابی و تبلیغات بود.

با سلام و عرض ادب

بنده پیش نویس قرارداد را مطالعه کردم و در این رابطه چند نکته قابل ذکر است و در پایان یک پیشنهاد :
1- موضع قراداد بسیار کلی بیان شده و در نتیجه موجب اختلافات در طول اجرای قرارداد می باشد .
2- تعهدات مشاور در این قراداد مشخص نشده و صرفا به یک بند (1-7 ) بسنده شده است . که کافی نیست ، نیاز است تعهدات مشاور به ریز در این قرارداد ذکر گردد تا مشخص شود در طول اجرای قرارداد مشاور قرار است چه مواردی را دنبال کند .
3- هیچ ضمانت اجرایی در این قراداد ذکر نشده است ! یعنی چنانچه در طول مدت قراداد کار فرما به تمام موارد ذکر شده مشاور عمل کرد و در پایان نتیجه ای حاصل نشد ! تکلیف چیست ؟!
4- مبلغ قراداد طی حدود سه ماه بسیار بالا و غیر معقول است ؟ مگر طی سه ماه قرار است چند نفر ساعت ،مشاوره در این زمینه انجام شود ؟
حال پیشنهاد:
با وجود موارد بالا بنده پیشنهادی در خصوص مالی و تضمین اجرا کار دارم خدمت شما به بطور خلاصه بیان می کنم اگر موافق بودید ریز تر و بصورت حضوری در این مورد بحث میکنیم :
اولا مدت قرارداد یکساله باشه و در ثانی با توجه به تنوع نرم افزارهای مجموعه که بیش از 15 محصول متنوع و قابل عرضه به بازارمیباشد و اگر فرایند بازار یابی به خوبی و با مدیریت زمان انجام گیرد فروش نرمافزار پس از یک بازه دو یا سه ماهه به وضعیت مطلوبی خواهد رسید و ماهیانه حداقل نیمی از محصولات ، به تعداد یک نسخه فروش خواهد شد . این مجموعه میتواند یک درصدی از فروش (که بعدا توافق خواهیم کرد)رو بابت حق الزحمه مشاوره به شما پرداخت کند.
این فرایند هم تضمینی بر حسن انجام کار مشاور است و هم مشوقی برای انجام بهتر مشاوره از یک سو و از طرف دیگر کارفرما هم در قبال هزینه ای که پرداخت میکنه نتیجه ای رو مشاهده میکنه که نشان از موثر بودن این قرارداد دارد .
و من فکر میکنم در طی مدت یکسال درصدی از فروش نرم افزار که سهم مشاور میشه خیلی با مبلغ پیش نویس قرارداد فاصله نداشته باشد و شاید در صورتی که برنامه ریزی ها به خوبی پیش برود مبلغ قابل توجهی هم در این یکسال سهم مشاور بشود.

در هر صورت از زمانی که در اختیار بنده گذاشتید از شما بسیار متشکرم و امیدوارم بتوانیم با هم همکاری داشته باشیم
با تشکر فراوان

 

و حالا پاسخی که بنده به رسم ادب تقدیمشون کردم:

 

با سلام و احترام
با توجه به اینکه حضرتعالی به تفصیل ارائه نظر کرده بودید بنده هم قصد داشتم در وقت مقتضی ارائه پاسخ کنم به همین خاطر این امر مطول شد از این بابت عذرخواهم
اما در پاسخ به اوامر حضرتعالی باید عرض کنم:
1- تیتر انتخاب شده برای مرقومه ارسالی پیش نویس قرارداد هست و مرسوم نیست نسخه اجرایی در قرارداد ذکر بشه صرفاً تیترها مطرح و در صورت توافق اولیه در مورد جزئیات هر بند موارد به صورت فاز به فاز تدوین و اجرا میشه بی پرده عرض کنم که فرآیند مشاوره به صورتی نیست که در دل یک قرارداد کلیه امور فهرست بشه که در صورت عدم توافق بیشتر از 30 درصد کار انجام شده باشه چون فرآیند نیاز سنجی ها به صورت جزئی خودش بخشی از کار اصلی هست.
2- مواردی که به عنوان خدمات مشاور فهرست شده به عنوان ملاک عمل هست و تعهد مشاور انجام یا تحویل موارد هست و لاغیر. در صورتی که مشاور بازوی اجرایی کارفرما هم باشه در قرارداد ذکر میشه البته و قاعدتاً تعرفه اون خدمات هم دریافت خواهد شد.
3- فرمایش حضرتعالی مانند این هست که در زمان مراجعه به پزشک از ایشون ضمانت اجرایی بخواید، کما اینکه بخش زیادی از موارد مطرح شده در قرارداد شما اصلاً جنبه اجرایی نداره و به صورت تدوین نقشه راه و برنامه اجرایی هست و عملاً تحویل نشدن موارد برابر با عدول از انجام وظایف در مقام مشاور هست. حصول نتیجه موردی نیست که آرگومان های اون صد در صد در اختیار مشاور باشه، پس مشاور نمیتونه روی این قضیه تضمینی ارائه کنه و اصلاً منطقی هم نیست.
4- تعرفه اعلام شده با تخفیفات لحاظ شده و حسب ارادت به سید برکچیان بزرگوار و حضرتعالی هست، ملاک محاسبه هم صرفاً نفر ساعت جاری نیست، قطعاً توان بالقوه ای ایجاد شده که در نهایت خروجیش به شما منتقل خواهد شد. حکایت همان فردی که با یک نگاه فقط یه پیچ را سفت کرد و دستگاه راه افتاد و درخواست 100 دلار دستمزد کرد و بقیه سوال کردند که چرا اینقدر زیاد؟ گفت 1 دلار بابت پیچاندن پیچ، 99 دلار برای دانشی که باعث شد بفهمم کدام پیچ را باید انتخاب کنم (البته نقل به مضمون شد)
در مورد پیشنهاد کار به صورت درصدی هم، اولاً سپاس از حسن توجه شما در ثانی روال کاری مجموعه و شخص بنده هیچوقت به سمت کار درصدی نرفته چون دیدگاه ما به مخاطبین در مقام همراه هست و خاصیت کار ما دید از بیرون به درون کار درصدی علاوه بر درگیری های ذهنی که ایجاد خواهد کرد، ما را ناخودآگاه به سمت امور روتین داخلی پیش خواهد برد که اصلاً مورد اقبال ما نیست . علاوه بر اون چون این پیشنهاد بسیار معمول هست اگر پذیرای یک پیشنهاد باشیم مطمئناً در کارهای دیگر با مشکل برخورد خواهیم کرد. پس با احترام این پیشنهاد رو قبول نمی کنم.
امیدوارم توفیق ارائه طرح و تجربه باشه، در غیراینصورت هم برای حضرتعالی و همکاران محترم آرزوی بهترین ها رو دارم.

فطعاً برخی سوالات معمول شما در رابطه با کار مشاور کسب و کار در این مکالمه وجود داشت.