با گرگ ها برقص ولی گوسفند (شکار) نباش

قطعاً تا به حال این جمله رو زیاد شنیدید که میگن در زندگیتون شبیه افرادی خواهید شد که اطرافتون هستن. این جمله صد درصد درسته و مثال هاش هم خیلی سادس. اگر دوست دارید آدم ها رو بشناسید میتونید مروری روی دوستانشون داشته باشید. متاسفانه در این موضوع تاثیرگذاری خانواده به مراتب کمتر از دوستان هست، جمع های دوستانه فوق العاده تاثیرگذارن و هر فردی با تمام وجود با اون جمع دوستانه درگیر میشه، خوشحال میشه، ناراحت میشه، شکست میخوره، شریک پیروزی ها میشه و … البته در نهایت مطمئن باشید اگر به دیوار و مشکلی بربخوره قبل از دوستانش این خانواده ان که حامیش خواهند بود.

با توجه به این مقدمه میخوام اینطور بگم که یکی از شیوه هایی که برخی فکر می کنن اینطوری میتونن سریعتر موفق بشن حضور در کنار افرادیه که اصطلاحاً گرگ بازارن. اصطلاح خیلی خوبی نیست ولی مرسومه و معنیش اینه که طرف احاطه خیلی خوبی به کاری که داره انجام میده داره و در کارش موفقه. حالا خیلی کوتاه میخوایم مرور کنیم که چه طور میشه با گرگ ها رقصید ولی گوسفند نبود و گرگ (به معنای منفیش ) هم نشد. برای این موضوع رفتیم سراغ قوانین و ویژگی های زندگی گرگ ها!

1- گرگ ها نگهبان های خوبی نیستند!

وقتی تازه وارد وادی کار و کاسبی می شوید، همه چیز برای شما هیجان انگیز و در عین حال ترسناکه. ترس از دست دادن ندارید و این شما رو بی پرواتر می کنه ولی آیا واقعاً این یک روش درست است؟! پاسخ اینه: نه! به هیچ وجه.

حتی اگر شما یک تازه وارد هستید باید سعی کنید ریسک رو به حداقل برسونید و چاره ی اینکار تحقیق و تجربه است. بعضی ها در بدو ورود به بازار کار با طمع سود بیشتر به دام گرگ هایی می افتن که در مرحله اول اعتماد اونها رو جلب می کنن و در گام بعدی سرمایشون رو ازشون می گیرن. لطفاً ذهنتون رو صرفاً به سمت سرمایه مالی نبرید. اینکه شما چند سال درگیر فعالیت های یک شخص یا شرکت می شید و اونها در نهایت هیچ توانمندی ،مهارت یا سرمایه ای رو به شما اضافه نمی کنن، یعنی بزرگترین سرمایتون، یعنی عمر و زمانتونو از دست دادید. شرکت یا افرادی رو برای شروع به کار انتخاب کنید که بتونید یه چشم انداز نسبتاً واضح از اونچیزی که قراره 5 سال دیگه اتفاق بیافته به شما بده. روی گرگ ها به عنوان نگهبان حساب نکنید. گرگ ها نگهبان های خوبی نیستند.

 

2- چشم های توله گرگ ها در بدو تولد آبی و به تدریج از هشت ماهگی زرد می شوند.

در بین راه ورود به بازار کار، زمانی که به طور مثال وارد یک شرکت شدید، عده ای پیدا خواهند شد که خودشون رو معتبر و صاحب نظر و نفوذ جلوه میدن. عناوینی مثل دست راست مدیرعامل و مشاور عالی و … رو به خودشون می چسبونن و در نهایت نظر شما رو به خودشون جلب می کنن. شما به اونها اعتماد می کنید. اگر نظر خلاقانه، پیشنهاد یا حتی انتقادی داشته باشید اول با اونها مطرح می کنید. اونها هم از فرصت استفاده می کنن و هر چی به دست آوردن رو غربال می کنن و تحویل مدیرعامل میدن و به همین راحتی شما حذف می شید. با توله گرگ ها قاطی نشید. چشم ها جایی هستن که میشه زیر و بم آدم ها رو فهمید ولی حتی با نگاه کردن به چشم های توله گرگ ها هم نمیشه چیزی متوجه شد چون بعد هشت ماه رنگ چشماشونم عوض میشه!!

 

3- گرگ ها حدود 200 میلیون سلول بویایی دارند. انسان ها فقط 5 میلیون سلول دارند. گرگ ها می توانند حیوانات دیگر را از فاصله یک مایلی ( 1.6 کیلومتر ) بو کنند. در شرایط خاصی، گرگ ها می توانند صداها را تا 6 مایل دورتر از جنگل و ده مایل در فضای باز بشنوند.

می بینید، حتی فکر اینکه از گرگ ها زرنگ تر هستید رو از ذهنتون بیرون کنید. اونا قبل از شما پول رو بو می کنن  پس فکر نکنید بچه زرنگ داستان شمایید و بقیه هیچی در مورد کاری که شما میخواید انجام بدید نمی دونن. طمع، غرور و اعتماد به نفس بیجا می تونه کشنده باشه.

 

4- گرگ ها روزگاری بزرگ ترین شکارچی زمینی بودند که دنیا تا به حال دیده بود. تنها مکان هایی که آن ها رشد نکرده بودند در بیابان واقعی و جنگل های بارانی بودند.

بزار یه جمله امیدوار کننده بهت بگم، عصر گرگ ها هم داره به انتها می رسه. دیگه چند وقت دیگه گرگی نمی بینی و اون زمان تفکر، تحلیل، خلاقیت و مهارته که حرف می زنه. نه صرفاً نفوذ و شَمّ بازاری. خودتو برای اون دوران آماده کن

 

5- گرگ گرسنه می تواند 20 پوند گوشت در یک وعده غذا بخورد. شبیه به انسانی که صد همبرگر می خورد.

گرگ ها رو نمیشه راحت سیر کرد پس تصور نکنید اگر مثلاً یه قدم عقب نشینی کنید می تونید نظرشونو جلب کنید! از این خبرها نیست. گرگ ها ممکنه گاهی خود شما رو طعمه کنن البته این حالت خوبشه. ممکنه شما رو به عنوان یک شکار در نظر بگیرن.

 

6- با اینکه بسیاری از ماده ها در یک گروه قادر به بچه دار شدن هستند اما تنها چند نفر از آن ها در واقع جفت گیر هستند. اغلب تنها نر و ماده آلفا جفت خواهند شد و قوی ترین توله را می زایند. مردان رده پایین ، جفت گیری نمی کنند و اغلب از شرایط استرس و مهار رنج می برند که به آن ” اَخته کردن روانی ” گفته می شود.

خیلی واضح و صریح بگم، راحت نمیشه وارد خانواده گرگ ها شد. حالا میخوای پسر باشی یا دختر فرقی نمی کنه. اگر یه موقع دیدی این روند خیلی راحت داره اتفاق می افته شک کن. چشمات کور نشه تا حقیقت رو نتونی ببینی.

 

7- گرگ ها از معدود حیواناتی هستند که با استفاده از طیف وسیعی از حالات چهره ارتباط برقرار می کنند.

گول ظاهر گرگ ها رو نخور! اونا حالت های مختلف چهره دارن هر زمان لازم باشه صورتکشونو بر میدارن و با یه صورت جدید باهات روبرو میشن.

 

8- اگر چه گرگ ها معمولا از انسان ها می ترسند، به زوزه انسان پاسخ می دهند.

انسان بودن در مقابل گرگ ها خودش بازدارنده اس. سعی کنیم انسان باشیم. اگر در فرآیند ورود به دام گرگ ها بیافتی یا در محاصره گرگ ها باشی یه عنصر که شاید بتونه نجاتت بده، همین انسان بودنه.

 

9- هندی ها، گرگ ها را شکار نمی کردند. زیرا معتقد بودند که برادران گرگ های کشته شده انتقام را خواهند گرفت. علاوه بر این ، اگر یک سلاح برای کشتن گرگ مورد استفاده قرار می گرفت، سلاح دوباره درست کار نمی کرد.

اگر قرار شد با گرگ ها مبارزه کنید، بهتره اول اطرافشونو خالی کنید بعد مبارزه رو شروع کنید. گرگ ها معمولاً در مبارزه هوای همنوعشونو دارن و وقتی تعدادشون زیاد بشه مبارزه باهاشون سخت میشه.

 

خلاصه مطلب اینکه ورود به بازار کار رو با احتیاط و تفکر انجام بده، اعتماد عمیق رو ممنوع کن. مراقب سرمایه هات باش و هوشمندانه تلاش کن، تلاش کن، تلاش کن.