چگونه به مشتری خود نشان دهیم که برای حضور وی احترام قائلیم؟

وقتی به فرآیند کسب و کار نگاه می کنیم دو جزء اساسی داره: فروشنده و مشتری و یکی از چیزایی که اینا رو به هم پیوند میده مشتری مداری خواهد بود.

هر کدوم از این دو جزء‌ وظایفی دارن که باید درست انجام بشه تا هر دو طرف از نتیجه راضی باشن. حالا در این ویدئو من در قالب تکنیک های مشتری داری بخشی از وظایف فروشنده رو یادآوری می کنم

ما کسب و کاری رو افتتاح می کنیم تا برامون محل کسب درآمد باشه. چه طور؟ با تامین خواسته های مشتری. تا اینجا درست؟ حالا به نظرت منطقیه که من این امکانات رو با این هدف فراهم کنم و بعد وقتی به هدفم یه قدم نزدیک میشم یعنی مشتری میاد و وارد فروشگاه من میشه، باهاش به سردترین حالت ممکن برخورد کنم و اصلاً به ورود، حضور و اعتمادش احترام نزارم؟!

چه فروشنده باشی چه مشتری حتماً لحظاتی رو شاهد بودی که وقتی وارد یه فروشگاه شدی فروشنده در حال نگاه کردن تلویزیونه. برای سلام به شما حتی روشو بر نمی گردونه همونطور که روش به سمت تلویزیونه یه سلام نصفه نیمه میده و تمااام. اما این واقعاً‌ حق مشتری نیست! این واقعاً مشتری مداری نیست!

اگه مشتری میاد داخل فروشگاهت عکس العمل داشته باش. عکس العمل حالت های مختلف داره، اگر نشستی بایست، اگر ایستاده ای چند قدم به سمت مشتری راه برو. اگر در حال راه رفتنی به احترام ورودش چند ثانیه توقف کن. مطمئن باش همینا به چشم مشتری میاد.

یه نکته هم هم بگم، مشتری الزاماً‌ کسی نیست که ازت خرید می کنه. هر کسی که وارد محدوده فروشگاهت میشه مشتری توئه. حتی کسی که سرشو می کنه تو فروشگاه و آدرس می پرسه. برخوردت می تونه براش خاطره ساز باشه. اگر یه زمانی دوباره گذرش به اون محدوده افتاد و به محصولاتی که داری نیاز داشت، حداقلش اینکه با شما یه خاطره مشترک داره و یه بار از شما راهنمایی گرفته. پس احتمال اینکه از شما خرید کنه بیشتره…

اگر کسی وارد فروشگاه شد و محصولات رو بررسی کرد و خرید نکرد هم مشتریته. شاید الان خرید نکرد ولی ممکنه مدتی بعد برگرده پس سعی کن حتی اگر خرید نکرد هم با خاطره خوش بدرقه اش کنی. خاطره ای که باعث بشه دوباره مشتریت برگرده و این بار احتمال خریدش بیشتر باشه…