افتخار دارم در گروه تحریریه راهکار (ضمیمه روزانه روزنامه قدس ویژه کسب و کار) عضویت دارم و روزانه یادداشتی به قلم بنده در این ضمیمه به چاپ میرسه.

سعی می کنم همزمان با نشر، محتوای یادداشت + فایل PDF رو برای شما هم قرار بدم تا ان شاءالله بخونید و مفید فایده واقع بشه.

موضوع یادداشت شماره اول این بود:

چه طور با مشتری خود ارتباط موثر برقرار کنیم؟

اول باید به یک سؤال اساسی پاسخ بدیم، چرا باید با مشتریمان ارتباط مؤثر برقرار کنیم؟ حالا برای پاسخ به این سؤال لازمه که یک سؤال دیگه رو از خودمان بپرسیم، مشتری کیه؟!آیا مشتری در ذهن ما هر شخصی که از جیبش پولی رو خارج می کنه و به ازای محصول یا خدماتی که دریافت کرده به ما میده؟
من فکر نمی کنم این تعبیر درست باشه. به نظر من حتی یه رهگذر که میاد و از شما آدرس می  پرسه هم مشتری شماست، ولی یه مشتری بالقوه.

مشتری کیست؟

خب حالا که صحبت به اینجا رسید بذارید این دسته بندی رو هم با هم مرور کنیم، مشتری بالقوه شخصی که به هر علتی به فروشگاه شما مراجعه می کند اما خریدی انجام نمیده و مشتری بالفعل شخصی که فرایند خریدش کامل میشه و به ازای محصول یا خدمات به شما مبلغی پرداخت می کنه.

هر دو دسته مهم هستن ولی متأسفانه به دسته اول یعنی مشتریان بالقوه خیلی بهشون توجه نمیشه، این جوری بگم توجه نمیشه که هیچ، اگر خرید نکنند انگار گناهی مرتکب شدند.

هرکسی می تواند مشتری باشد مشتری بالقوه خیلی مهمه و همین اهمیت باعث میشه شما لازم باشه مهارتهای ارتباط مؤثر رو مرور کنید تا بتوانید با این نوع مشتریان ارتباط برقرار کنید. این نوع از مشتریان شاید دفعه اول از شما خرید نکنند ولی شما میتونید با یک خاطره خوش از یک برخورد شایسته و محترمانه، یک مشاوره درست برای انتخاب بهترین گزینه یا صبر در ارائه محصولات یا خدمات، اونا رو تبدیل به سفیرانی بکنید که همه جا بشینند و از اخلاق و برخورد شایسته شما تعریف کنند. این یک سرمایه بزرگ هست که شما با هزینه های چند صد میلیونی هم شاید نتوانید کسبش کنید ولی ارتباط مؤثر م یتواند همچنین معجز های برایتان رقم بزند.

مراحل ارتباط مؤثر

خب برویم سراغ موضوع ارتباط مؤثر با مشتریان،جمع بندی من از سال هایی که در مورد ارتباط مؤثر دارم میخونم اینه که ارتباط مؤثر در برخورد با مشتری شامل سه مرحله اساسی (( توجه، احترام و بدرقه )) میشه هر تکنیکی هم که مرور بشه قطعاً در یکی از این دسته بندی ها گنجانده میشه.
در یادداشت امروز در مورد تکنیک های اولیه ارتباط مؤثر در موضوع توجه صحبت می کنیم و اگر با ما همراه باشید در روزهای آینده این موضوع رو کامل تر خواهیم کرد.

عوامل مشتری پران!

چند آفت همیشگی در محیط فروشگاه وجود دارند که باعث میشن شما به اندازه کافی به حضور مشتری هایتان توجه نکنید و این باعث خواهد شد که اولین قدم در بحث ارتباط مؤثر رو درست بر ندارید.
اولین آفت گوشی موبایل هست که وقتی باهاش کار می کنید دیگه واقعاً یادتون میره که چقدر زمان گذشته و یا اینکه چه کسی وارد فروشگاه یا دفتر کار شما شده!
دومین آفت تلویزیون در فروشگاه یا دفتر کاره که ممکنه شما را سرگرم خودش کنه و نسبت به ورود مشتری بی تفاوت باشید.
سومین آفت حضور افراد متفرقه در محیط فروشگاه هست، کسانی که با صحبت هایی که هیچ وقت تمومی ندارند و اشغال کردن بیجای فضای دفتر کار یا فروشگاه باعث میشن حواس شما از اصلی ترین وظیفه ای که براش کسب و کار تأسیس کردید، یعنی تأمین نیاز مشتری و کسب درآمد دور کنه. حتما فردا این ستون رو دنبال کنید که در موضوع توجه به حضور مشتری بیشتر با هم صحبت کنیم.

دانلود یادداشت در شماره اول