هنوز برخی از ما، فعالیت های تبلیغاتی را هزینه می دانیم و به این باور نرسیده ایم که این امر، یک سرمایه گذاری سودمند است که گاهی زود بازده و گاهی دیربازده خواهد بود. البته ریشه این ذهنیت غلط شاید در نبود یک تعریف درست از حوزه تبلیغات یا هدف گذاری های اشتباه در این امر باشد که البته موضوع این مقاله نیست.

هر یک از ما به عنوان صاحبین کسب و کار، خواه ناخواه در برهه ای از زمان از ابزارهای تبلیغاتی استفاده خواهیم کرد. موضوعی که در این مقاله کوتاه به آن خواهیم پرداخت لزوم وجود یک برنامه ریزی درست در استفاده از این ابزارهاست تا بتوان با صرف بهینه ترین نوع هزینه بیشترین بهره وری را در زمینه های مختلف هدف گذاری شده کسب نماییم و اخذ بازخورد و ارزیابی در تبلیغات را جدی تر بگیریم.

یک خاطره مشترک

روزانه با مقدار قابل توجهی از تماس ها مواجه هستیم که بازاریابان رسانه های مختلف تبلیغاتی برای جلب نظر ما در مورد درج آگهی با ما برقرار می کنند و گاهی اوقات این تماس ها به حدی زیاد می شود که از پاسخ به شماره های ناشناس خودداری می کنیم. امّا حتی برای شما هم پیش آمده در نهایت بعد از اصرار زیاد بازاریاب ها و احساس نیازی که در برهه زمانی خاص جهت تبلیغات در وجود شماست به یکی از این درخواست ها پاسخ مثبت داده و برای درج آگهی خود هزینه پرداخت می کنید.

کمی بعد به واسطه آشنایی با یکی از دوستان یکی دیگر از این فرصت ها در رسانه ای دیگر معرفی می شود و حسب آشنایی و ارتباط، درخواست پذیرفته می شود و مجدد با صرف هزینه، آگهی خود را منتشر می کنید.

وقتی در پایان سال به کارنامه مالی خود می نگرید با حجم قابل توجهی از هزینه ها روبرو می شوید که صرف امور تبلیغاتی شده و در نهایت تاثیرگذاری لازم از دیدگاه شما را نداشته، امّا حلقه مفقوده کجاست و چرا برای برخی از ما این چرخه هر ساله تکرار می شود؟

دکتر شیخ زاده در یکی از همایش های خود جمله زیبایی را ایراد کردند: باید همانطور که در کوهستان فریاد می زنیم وارد وادی تبلیغات شویم، همانطور که در کوهستان بعد از هر فریاد انعکاس صدای خود را دریافت می کنیم در امر تبلیغات نیز باید از این قانون طبیعت درس بگیریم.

این تعبیر زیبا بیان کننده یک ضعف اساسی در عملکرد اصناف و کارخانجات و واحدهای صنعتی مختلف در امر تبلیغات است. عدم تحلیل بازخوردهای استفاده از یک رسانه تبلیغاتی یا تبلیغات در یک بازه زمانی خاص و یا حتی روش ارائه و تبلیغات می تواند باعث هدررفت سرمایه شود. گاهی با یک تحلیل ساده می توان از ضررهای کلان جلوگیری کرد، امّا چگونه؟!

اولین گام چیست؟

اولین گام در راستای جلوگیری، می تواند استفاده از دانش و تجربه مشاوران معتمد در حوزه تبلیغات است، حضور یک فرد متبحر در این حوزه از چند جهت می تواند به شما کمک کند.

اول اینکه تمامی دغدغه و درگیری ذهنی شما در برخورد با بازاریابانی که گاه و بیگاه با شما تماس می گیرند خاتمه پیدا می کند و با هر تماس، آنها را به مشاور ارشد خود در حوزه تبلیغات حواله خواهید داد.

دوم اینکه وجود یک برنامه مدون و مشخص باعث خواهد شد، شما هم از تمامی رسانه ها و فرصت هایشان بتوانید به صورت اصولی استفاده کنید و هم اینکه با توجه به کاهش احتمال آزمون و خطا و کاهش چشمگیری در بحث هزینه ها داشته باشید.

دومین گام…

 بعد از انتخاب مشاور بایستی اطلاعات کاملی از حوزه های فعالیت خود در اختیار وی قرار دهید تا با کسب این اطلاعات و همچنین بررسی ظرفیت های مختلف بالقوه و بالفعل به یک برنامه جامع در حوزه تبلیغات برسید که در این برنامه زمان بندی، نوع رسانه، نوع محتوا و گاهی حتی آرگومان های بصری لازم برای تثیر بیشتر مانند رنگ، سبک طراحی، خلق شخصیت و … نیز مطرح خواهد شد.

سومین گام…

امّا گام سوم که شاید مهمترین گام باشد که البته موضوع اصلی این مقاله نیز هست لزوم گرفتن بازخورد از تبلیغات مرحله ای است که متاسفانه برخی اوقات در طراحی کمپین های نیز از قلم می افتد که البته این خلاء توسط برخی مشاورنماها به عمد در جهت کسب سود مالی بیشتر پوشش داده نمی شود. اگر این اتفاق افتاد حتماً از مشاور خود بخواهید که تحلیلی آماری و اطلاعاتی از بازخوردهای برنامه تبلیغاتی به شما ارائه دهد.

هیچ کس خالی از ایراد و اشتباه نیست، مشاورین، کارفرمایان و …  همه ممکن است در یکی از قدم های لازم در انتخاب مسیر تبلیغاتی دچار اشتباه شوند و چقدر عالی خواهد بود اگر با اخذ بازخورد از اقدامات انجام شده مسیرهایی که ما را به هدف گذاری اصلی ما در حوزه تبلیغات رهنمون نمی کنند، تغییر دهیم و در نهایت با صرف بهینه هزینه بهترین راه ارائه خدمت یا محصولات خود را کشف کنیم.

گاهی برخی کارفرمایان با هزینه های چندصد میلیونی اقدام به اخذ بیلبوردهای تبلیغاتی می نمایند و این اقدام خود را نیز یک سرمایه گذاری عالی در حوزه تبلیغات می دانند امّا با عدم اخذ بازخورد در زمان لازم باعث هدررفت منابع مالی خود خواهند شد.